דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם מבקר המדינה - הוא שחקן פוליטי 

מאת    [ 28/02/2006 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 4444 פעמים ]

לדברי אברהם בורג, חבר כנסת ויו"ר הכנסת לשעבר, המבקר הפך לשחקן פוליטי, רודף תקשורת וכותרות, והוא מתגעגע למבקר הקלאסי של פעם - המבקר מביע דעתו בדו"ח השנתי, שנשכח כעבור שלושה ימים. אלו היו ימים מאושרים, לפוליטיקאים, לפרשיות לוהטות, מחדלים ושחיתויות. הכללים השתנו - השחקנים לא.

מאת: אברהם פכטר - עו"ד

בראיון נרחב לגלי צה"ל, בתכניתו של רזי ברקאי בבוקר (26.2.06) - התרעם מר אברהם בורג אקס ח"כ ואקס יו"ר הכנסת, על פעילותו ומעורבותו היתירה והמאסיבית של מבקר המדינה החדש, השופט מיכה לינדנשטראוס. ומה כואב לאברהם בורג, עכשיו איש עסקים פרטי, התערבותו ובדיקותיו המתוקשרות של המבקר.
חקירותיו, ובמיוחד בתקופה רגישה זו שלפני בחירות, תוך הצהרה שיוגשו - דו"חות ביניים על סוגיות "בוערות" תוך כדי תקופת הבחירות, כמו נושא מכירת הדירה ושכר הדירה של מ"מ ראש הממשלה מר אולמרט, הופכים אותו לשחק פוליטי במגרש הבחירות.
כמובן, שיש מקריות קוסמית בלבד, בין הראיון, הטיעונים והטחת האשמה במבקר. לעובדה המצערת כשלעצמה, שמר בורג שעמד בראש קבוצת רוכשים ובעלי עסקים, עמד לקנות את מפעל "עשות" אשקלון עקב ההפרטה, וברגע האחרון, המבקר התערב, הורה להשעות את המכירה, עד לבדיקה יסודית, בקשר לעסקה ליזמים, לכסף ומקורותיו, ועוד כמה נקודות מעוררי שאלות על כשרות העסקה.
לתשובה של רזי ברקאי, האם אין פגם או פסול בטיעוניו של בורג על המבקר, מאחר והוא מגיע עם "ידיים לא נקיות" לראיון ולהטחת הביקורת - השיב בורג ברתיעה ובתרעומת על עצם המחשבה - שהוא תוקף את המבקר, תוך "גלגול עיניים" וביטויי התחמקות, שציינו אותו ושירתו אותו כל כך יפה, בתקופת היותו פוליטיקאי.
להזכיר לציבור, מבקר המדינה השופט לינדנשטראוס עם כניסתו לתפקיד, הצהיר פומבית ומפורשות, שיש בדעתו להתנהל בצורה שונה, אקטיבית ואולי אגרסיבית יותר מקודמיו. כמו כן, הצהיר שילחם בנחישות בשחיתות הציבורית, בתיקונים הנדרשים במנהל התקין, יפרסם דו"חות ביניים, יטפל בנושאים בוערים, מיידית ותשובות מהירות בהקדם, תוך פרסום שמות אישים ואגודות שחרגו.
לא זכור לי, שמר בורג, או אישי ציבור וח"כים התרעמו ויצאו נגדו. ברור, שיש והיו גם אז, כאלו שלא התלהבו מהרעיון של חשיפה מהירה, דו"חות מהירים, פרסום ופרסומת של הליכים, והתנהלות פגומה. גם מי שחשב אחרת, ויש כאלה, לא העזו לומר זאת בגלוי, שלא יחשבו שיש להם מה להסתיר או להתבייש בו.
הערגה לימים עברו, בהם המבקר הקלאסי היה שותק, ואכל את עצמו מבפנים ובשקט, והיה מדווח ומביע עמדתו בדו"ח השנתי, שכעבור שלושה ימים, נשלח למגירה, עברו כנראה לבלי שוב. כמובן, שמצב זה הוא למגינת ליבם של רבים מהח"כים, אישי ציבור, עובדי המדינה ופוליטיקאים.
התערבותו של המבקר בפרשיות ובאירועים מעוררי מחלוקת בציבור ובתקשורת היא יותר מאשר חיובית. קחו למשל את פרשיית מכירת הדירה ושכר דירה שמשלם אהוד אולמרט. הפרשה צצה לא במקרה, ולא במקריות חודש לפני הבחירות. החיטוט אחרי חומר מרשיע, פרשיות לוהטות או שחיתות עסיסית לפני ותוך המהלכים הפוליטיים, או חדשים, במיוחד שאולמרט כמ"מ, מייצב את עצמו בראש מפלגת קדימה.
לכן, טוב עשה המבקר, שהתערב מיידית ויגיש את הממצאים שלו - בהקדם ולפני שהנושא יקבל תנופה פוליטית.
להערכתי, כדאי למתחרים והיריבים להתרכז בנושאים אחרים, כי מהפרשה הספציפית, לא תבוא ישועתם. מדובר בחומר ממוחזר, לאחר שמכירת הדירה כבר דווחה בזמנו, למבקר הקודם, השופט גולדברג שלא מצא בה פסול, ובכל אופן לא דרש את המשך טיפול וביקורת.
ניתן גם לחשב מראש כי השחקנים הראשיים בפרשה הזאת, עו"ד יעקב נאמן (שר משפטים לשעבר), אהוד אולמרט פוליטיקאי מנוסה היו ערים לעסקה ולביקורת שעלולה ללוותה וקשה להניח שיעשו שגיאות גסות עד כדי פגיעה בסיכויי אולמרט כפוליטיקאי.
הניסיון הנואש, לקשור את הפרשייה לקשר שבין הון ושלטון, נראה חלש, דליל ולא מבוסס. ובאשר לקשר "בין הון ושלטון", צריך להפסיק להיות "נאיביים", מאז שקיים שלטון ויש הון, הקשר ביניהם נמשך מאות בשנים. הבעיה הפוליטית, שצריך להיות קשר "חיובי" ולא "שלילי", ולא תמיד קל לשמור על הגבולות האלה. קשר "הון שלטון - חיובי" - יכול לעזור ולקדם את המדינה, מבחינה עסקית, כלכלית, יזמית, יצירת מקורות עבודה ופרנסה ולהביא תועלת חיובית.
היכולת לשמור על הגבול, על הקשרים החוקיים, ופעולות לגאליות, הן בתחום השיפוט האישי הפוליטי והביקורת שצריכה ללוות פעולות אלה הן ע"י התקשורת והציבור והן ע"י ביקורת של מבקר המדינה והכנסת.
העובדה שיש לנו מבקר מדינה עם.... היא נקודת אור בביקורת הציבורית, גם אם הוא עולה לכמה עסקנים, פוליטיקאים על העצבים.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב